Cefazolin_سفازولین

سفازولین برای درمان طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد؛ از جمله عفونت های شدید و کشنده. سفازولین همچنین برای پیشگیری از بروز عفونت در افرادی که اخیرا عمل های جراحی خاصی داشته اند استفاده میشود

بروشور پزشک:

توضیحات درباره Cefazolin_سفازولین

نام دارو

سفزولیکس

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ

Cefazolix

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ

دسته دارو های آنتی بیوتیک سفالوسپورین ها

ﻃﺒﻘﻪ درمانی

عفونت باکتریایی

اشکال دارویی

پودر جهت تهیه محلول تزریقی: سفزولیکس 250 میلی گرم، سفزولیکس 500 میلی گرم، سفزولیکس 1 گرم .

مکانیسم عمل

این دارو جزء سفالوسپورین های نسل اول بوده که این داروها باکتریوسیدال می باشند و ساخت دیواره سلول باکتری را مهار می کنند.

موارد مصرف

این دارو در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت و منفی حساس به دارو، از جمله عفونت ادراری، فیبروز سیستیک، اندوکاردیت، عفونتهای تنفسی، مننژیت، پریتونیت، پنومونی، سپتی¬سمی و عفونت های پوستی مصرف می شود.

مصرف در دروان بارداری و شیر دهی

بارداری:

این دارو در گروه بندی FDA جزء گروه B است. اگرچه مطالعاتی در زنان حامله صورت نگرفته و عوارضی برای انسان ثابت نشده است با این وجود منافع دارو در برابر مضرات آن باید سنجیده شود.

شیردهی:

این دارو به مقدار کم در شیر ترشح می‌شود. بنابراین در صورت لزوم, تجویز این دارو در زنان شیرده بایستی با احتیاطات لازم انجام پذیرد.

توجهات بیمار - خانواده

قبل از مصرف این دارو در موارد زير با پزشک خود مشورت کنید:

  • در صورت سابقه حساسیت به هرگونه پنی‌سیلین،سفالوسپورین, داروهای شبه پنی‌سیلین، پنی‌سیلامین و یا سایر مواد نظیر غذا ها، محافظ ها و رنگ‌ها.
  • در صورت ابتلاء به بیماریهای کلیوی. بیماری‌های معدی و روده ای.
  • در صورت مصرف هر نوع دارو.
  • برای تهیه محلول این دارو جهت تزریق،طبق اطلاعات مندرج روی برچسب ویال عمل نمایید.

موارد احتیاط

  • در صورت بروز هرگونه علائم حساسیت به دارو مصرف دارو را متوقف کرده و در موارد حساسیت‌های شدید، نیاز به اقدامات فوریتی پزشکی می‌باشد.
  • جهت کمک به درمان عفونت، رعایت این نکته بسیار مهم است که دارو را در فواصل زمانی منظم مصرف کرده و دوره درمان را حتی در صورت احساس بهبودی تکمیل کنید. زیرا قطع بی موقع دارو باعث عود بیماری می‌گردد.
  • اگر طی چند روز علائم بیماری بهبود نیافته و یا بدتر شد. پزشک خود را مطلع نمایید.
  • این دارو ممکن است سبب اشتباه در نتیجه آزمایش قند ادرار شود. لذا قبل از تعویض و یا تغییر در رژیم غذایی و یا دوز مصرفی داروی مربوط به بیماری قند، پزشک را مطلع نمایید.

  •  سفازولین با آمین و گلیکوزیدها ناسازگار می‌باشد و سبب غیر فعال شدن آنها می‌شود.
  • تزریق همزمان در یک ظرف سفازولین سدیم با آمیودارون هیدروکلراید با غلظت 4mg/ml و یا 20mg/ml سبب تشکیل رسوب و یا به مدت ۴ ساعت در دمای اتاق سازگاری فیزیکی خود را حفظ می کند.

 

 

عوارض جانبی

هر دارو به موازات آثر درمانی مطلوب ممکن اسست باعث بروز برخی از عوارض ناخواسته شود گرچه تمام اين عوارض در یک فرد دیده نمی شوده لیکن در صورت بروز هر یک از آنها با پزشک خودمشورت کنید:

واکنش های حساسیتی:

تب دارویی, بثورات جلدی، خارش، ائوزینوفیلی، واکنش های حساسیتی شدید و گاهی کشنده (آنافیلاکتیک)، سندرم استیونس جانسن.

عوارض کیدی و کلیوی:

ازدیاد BUN-SGPT-SGOT و آلکالین فسفاتاز.

عوارض خونی:

نوتروپنی،لکوپنی، ترومبوسیتوپنی.

عوارض گوارشی:

علائم مربوط به بیماری کولیت پسودوممبران,تهوع، استفراغ، اسهال، بی اشتهایی،کاندیدیازیس دهانی (برفک)، کرامپ معده.

 

سایر عوارض:

درد و گاهی سفتی و التهاب سیاهرگ در محل تزریق عضاانی،خارش نواحی تناسلی و مقصدی، کاندیدیازیس تناسلی و التهاب واژن.

 

مسمومیت:

بروز درد،تورم، التهاب سیاهرگ در محل تزریق از علائم مسمومیت می‌باشد. تزریق دوزهای بیشتر از مقادیر توصیه شده ممکن است منجر به حملات سرگیجه، اختلال حسی مانند گزگز، سردرد، بخصوص در بیماران کلیوی گردد. در این حالت مصرف دارو را متوقف و بیمار رابه بیمارستان منتقل نمایید.

مقدار و نحوه مصرف دارو

مقدار مصرف:

 

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به قرار زیر است:

بزرگسالان: مقدار ۲۵۰ میلی گرم تا ۱/۵ گرم هر ۶-۸ ساعت بصورت تزریق عضلانی یا انفوزیون وریدی. بيشینه مقدار مصرف تا ۶ گرم (BASE) در روز است.

نوزادان تا سن یک ماه: مقدار ۲۰ میلی گرم (BASE) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر ۸-۱۲ساعت بصورت انفوزیون وریدی.

نوزادان با سن بیشتر از یک ماه و کودکان: مقدار 6/25-28 میلی گرم (BASE) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر ۶ ساعت و یا 33/3 - 8/3 میلی گرم (BASE)به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر ۸ ساعت به صورت تزریق عضلانی یا انفوزیون وریدی.

بیشینه مقدار مصرف کودکان تا یک گرم (BASE) جهت پیشگیری از آندوکاردیت باکتریایی است.

 

نحوه مصرف دارو:

سفزولیکس ۲۵۰ میلی گرم: برای تزریق عضلانی ۲ میلی‌لیتر آب سترون قابل تزریق وارد ویال کرده و سپس بطور عضلانی عمیق تزریق شود. برای انفوزیون وریدی ابتدا داخل ویال ۵ میلی‌لیتر آب سترون قابل تزریق وارد کرده و سپس محتوی ویال رابه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر سدیم کلراید 0.9 درصد یا دکستروز ۵ درصد اضافه نموده و در عرض ۳۰ دقیقه انفوزیون وریدی نمایید.

سفزولیکس ۵۰۰ میلی گرم: برای تزریق عضلانی ۲ میلی لیتر آب سترون قابل تزریق وارد ویال کرده و سپس بطور عضلانی عمیق تزریق شود. برای انفوزیون وربدی ابتدا داخل ویال 10-5 میلی‌لیتر آب سترون قابل تزریق وارد کرده و سپس محتوی ویال رایه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر سدیم کلراید 0.9 درصد یا دکستروز ۵ درصد اضافه نموده و در عرض ۳۰ دقیقه انفوزیون وریدی نمایید.

سفزولیکس ۱ گرم: برای تزریق عضاانی ۲/۵ میلی لیتر آب سترون قابل تزریق وارد ویال کرده و سپس بصورت عضلانی عمیق تزریق شود. برای انفوزیون وریدی ابتدا داخل ویال 10-5 میلی‌لیتر آب سترون قابل تزریق وارد کرده و سپس محتوی ویال را به ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌لیتر سدیم کلراید ‎0.9‏ درصد یا دکستروز ۵ درصد اضافه نموده و در عرض 30 دقیقه انفوزیون وریدی نمایید.

پس از حل شدن کامل پودر در صورت مشاهده ذرات خارجی از تزریق خودداری نمایید.

رنگ محلول های حاصل بیرنگ تا متمایل به زرد می‌باشد. این محلول پس از آماده سازی بلافاصله تزریق شود.

 

 

 

شرایط نگهداری

شرایط نگهداری:

  • فرآورده خشک را در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد، درون جعبه و دور از نور نگهداری نمایید.
  • از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.
  • دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری نمایید.

 

6.1.8.0
V6.1.8.0