Coly-Mate_کولیمیت

کلیستیمتات سدیم یک آنتی بیوتیک تزریقی استریل است که پس از آماده سازی بصورت عضلانی ، وریدی و یا استنشاقی تجویز می شود

بروشور پزشک:

توضیحات درباره Coly-Mate_کولیمیت

نام دارو

کلیستیمات سدیم

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ

Colistimethate Sodium

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ

دسته ی داروهای آنتی بیوتیکی/پلی میکسین

ﻃﺒﻘﻪ درمانی

عفونت باکتریایی

اشکال دارویی

ویال تزریقی

مکانیسم عمل

این آنتی بیوتیک متعلق به خانواده پلی میکسین ها است که با آسیب رساندن به غشای سلولی باکتری عمل کرده و باعث نشت مواد داخل سلول و مرگ سلولی می شود.

موارد مصرف

در درمان عفونت های جدی ناشی از پاتوژن های گرم منفی هوازی در بزرگسالان و کودکان از جمله نوزادان کاربرد دارد.

مصرف در دروان بارداری و شیر دهی

مصرف این دارو در دوران بارداری درگروه C قرار دارد این دارو می‌تواند از جفت عبور کند و به جنین انتقال پیدا کند. توصیه به استفاده از این دارو در دوران بارداری نمی‌شود. در صورتی که مناقع مصرف این دارو بر مضراتش غلبه داشته باشد در دوران بارداری بر اساس تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

توجهات بیمار - خانواده

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید:

  • دارا بودن حساسیت به کلیستیمتات سدیم یا پلی‌میکسین بی.
  • دوران بارداری و شیردهی.
  • در صورت مصرف داروهای دیگر.

به ازای هر ۱،۰۰۰،۰۰۰ واحد بین‌المللی حدود ۵ میلی‌گرم سدیم وجود داردء بنابراین مصرف این دارو برای بیمارانی که از لحاظ مصرف نمک محدودیت دارندباید با احتیاط انجام گیرد.

موارد احتیاط

  1. در سالمندان و افراد مبتا به نارسایی کلیوی و تنفسی و بیماران مبتلا به پورفیریا مصرف این دارو باید با احتیاط صورت گیرد.
  2. در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک‌های دیگر مثل آمینوگلیکوزیدها, سفالوسپورین‌ها و همچنین شل کننده‌های عضلانی, دارو باید با احتیاط زیاد تجویز شود.
  3.  در صورت مصرف هم زمان با داروهایی که سمیت کلیوی ایجاد می‌کنند احتیاط شود.
  4.  در صورت ابتلا به میاستنی گراویس و نیز مصرف همزمان ماکرولیدها یا فلورو کینولون‌ها دارو باید با احتیاط زیاد تجویز شود.
  5.  این دارو ممکن است موجب خواب‌آلودگی, گیجی و مشکل در تکلم گردد, لذا در هنگام مصرف از رانندگی و کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری کامل دارند بپرهیزید.
  6.  از قطع ناگهانی دارو بدون مشورت پزشک پرهیز شود.

عوارض جانبی

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد. اگر چه کلیه این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شوده با اين حال در صورت بروز هر کدام از آن‌ها به پزشک مراجعه نمایید:

سمیت کلیوی, اسهال تشنجء آپنه, کاهش حجم ادرا، گیجیء سرگیجه. مور مور شدن پوست و زبان، خارش کلی بدن، کهیر و آنافیلاکسی،در صورت ادامه عوارضی نظیر تب درد شکمی، سرگیجه. اختلال در تکلم و بینایی,

مقدار و نحوه مصرف دارو

مقدار مصرف دارو:

در کودکان و بزرگسالان که مشکل کلیوی ندارند، بر اساس شدت عفونت 5-2.5 mg/kg/day در 2 تا ۴ دوز منقسم تجویز می‌گردد.

در بیمارانی که مشکل کلیوی دارند می‌بایست دوز روزانه تنظیم شود.

 

 

نحوه صحیح آماده‌سازی و مصرف دارو:

جهت آماده‌سازی ویال کلیستیمتات سدیم 1،000،000 ، ۲,۰۰۰,۰۰۰ و ۴،۵۰۰،۰۰۰ واحد
بین‌المللی ۵ و ۱۰ میلی‌لیتر آب سترون قابل تزریق را به ترتیب جهت تزریق عمیق عضلانی و آهسته وریدی به آهستگی به محتوی ویال اضافه نمایید و ویال را به آرامی بچرخانید تا کف تشکیل نگردد و پودر دارویی کاملاً حل شود و محلول کاملاً شفاف حاصل شود. در صورت مشاهده تغییر رنگ و هرگونه ذره خارجی از تزریق خودداری نمایید.

تزریق عضلانی: محلول آماده شده رادر یک عضله بزرگ نظیر گلوتئال تزریق عمیق نمایید.

نزریق مستقیم آهسته وریدی: نصف دوز روزانه را به صورت آهسته و در طی مدت ۳ تا ۵ دقیقه هر ۱۲ ساعت تزریق نمایید. مقدار تزریق از ۲/۰۰۰/۰۰۰ واحد و حجم تزریق از ۱۰ میلی‌لیتر نباید بیشتر باشد.

انفوزیون وریدی: نصف دوز روزانه را در حجم ۵۰ میلی‌لیتر از محلول‌های قابل تزرییق سدیم کلراید 0.9‏ درصد، دکستروز ۵ درصد : دکستروز ۵ درصد در سدیم کلراید 0.9 درصد و رینگر لاکتات رقیق نمایید. محلول‌های تهیه شده جهت انفوزیون وریدی به صورت محلول شفاف، بی‌رنگ و فاقد هرگونه ذره خارجی می‌باشند.

توصیه می‌شود که ویال‌های حل شده و با محلول‌های آماده جهت انفوزیون وریدی. بلافاصله پس از تهیه مصرف شوند و پس از یک بار تزریق, باقیمانده آنها دور ربخته شود. محلول‌های انفوزیونی باید در طی مدت ۳۰ دقیقه آنفوزیون گردند.

شرایط نگهداری

  • دارو باید در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد» دور از نور و رطوبت نگهداری گردد.
  •  دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

6.1.8.0
V6.1.8.0