• time : 13:52
  • Date : Sun Mar 19, 2023
گفتگو جناب اقای دکتر عبداله پور با فانا
تولید 9 محصول جدید توسط داروسازی جابرابن‌حیان در سال جاری
روابط عمومی شرکت داروسازی جابر ابن حیان
گزارش خبرنگار فانا با جناب آقای دکتر عاصم عبدالله پور مدیرعامل شرکت داروسازی جابرابن حیان گفت و گویی انجام داده که متن کامل آن به شرح زیر است:

1- شرکت داروسازی جابرابن حیان در 11 ماهه سال 1401 چه عملکردی در حوزه‌های تولید، فروش و صادرات داشت و این عملکرد نسبت به مدت مشابه در سال قبل چطور بود؟

برآیند تولید محصولات شرکت به لحاظ ریالی نسبت به دوره مشابه در 11 ماهه سال گذشته بیش از 53% رشد داشت که این امر در کنار دستاوردهایی چون کاهش 60 روز دوره وصول مطالبات، برطرف کردن نیازهای دارویی کشور در مقاطع حساسی چون کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها و راه‌اندازی خطوط تزریقی پنم همراه بوده است. با وجود تمامی مشکلات در حوزه تامین مواد، تحریم‌های ظالمانه و روابط دشوار بانکی در سطح بین‌الملل، نیل به رشد تولید و فروش تعدادی بیش از 10% نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز از موارد قابل طرح در این حوزه است.

 

                                                                                                                
2- شرکت داروسازی جابرابن حیان در حال حاضر چند محصول دارویی تولید می‌کند و در سال جاری تاکنون چند محصول جدید را تولید و وارد یازار کرده است؟

شرکت داروسازی جابر ابن حیان در حال حاضر 175 پروانه فعال دارد که از این تعداد 52 قلم دارویی در سال جاری تولید شده است. در سال 1401 این شرکت موفق به دریافت 9 پروانه دارویی جدید شده است که 9 محصول با اشکال دارویی سافت ژل، اسپری بینی، قرص، پماد و ژل موضعی وارد بازار شده است. فهرست این محصولات به شرح زیر هستند:

1- نازال اسپری ایپراتروپیوم بروماید 42 میکروگرم
2- نازال اسپری ایپراتروپیوم بروماید 21 میکروگرم
3- پماد هیدروکورتیزون 1 درصد
4- پماد بتامتازون 0.01 درصد
5- ژل لیدوکائین 2 درصد
6- پماد کلوبتازول 0.05 درصد
7- کپسول ژلاتینی نرم ویتامین D3 50000
8- قرص امپاگلیفلوزین 10 میلی‌گرم
9- قرص امپاگلیفلوزین 25 میلی‌گرم

3- شرکت داروسازی جابرابن حیان در سال جاری چه طرح‌های توسعه‌ای جدیدی (ایجاد خطوط جدید و بازسازی و نوسازی خطوط فعلی) را اجرا کرده است؟

شرکت در سال 1401 در خطوط تزریقی موفق به بازسازی و راه‌اندازی مجدد خط کارباپنم شده است که منتج به تولید ویال‌های تزریقی مروپنم و ایمی‌پنم/سیلاستاتین شده است که یک میلیون ویال طی سال جاری از محصولات مذکور تولید شده و نقش بسزایی در کاهش کمبود دارویی کشور داشته است. شرکت در زمینه خطوط استنشاقی موفق به افزایش ظرفیت نگهداری مخازن گاز HAF با گرید دارویی  شده است که با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال شده است، افزایش ظرفیت گاز HAF از 30 به 70 تن یک امر استراتژیک در تداوم زنجیره تامین جهت تولید محصولات استنشاقی است. در خط پنی‌سیلین خوراکی، بازسازی کامل بخش سوسپانسیون خوراکی انجام شده است که با این مهم شرکت قادر شد در دوره کمبود آنتی‌بیوتیک، بیش از یک میلیون عدد سوسپاسیون آموکسی‌سیلین به بازار دارویی کشور عرضه کند.

4- چند محصول جدید در پایپ‌لاین شرکت داروسازی جابرابن حیان قرار دارند و درباره برنامه عرضه محصولات جدید در سال آینده توضیح دهید.

در پایپ‌لاین شرکت، 51 عدد محصول جدید با دوزها و اشکال مختلف دارویی وجود دارد. از آنجایی که این شرکت قطب تولید محصولات استنشاقی است، تلاش شده که تولید محصولات جدید MDI و DPI در جایگاه ویژه‌ای قرار داده شوند و محصولاتی نظیر Beclometasone/Formoterol MDI و Ipratropium/Fenotrol MDI و Tiotropium DPI و Fluticasone/Salmetrol DPI در پایپ‌لاین شرکت گنجانده شده‌اند و هم‌ اکنون در مرحله مطالعات پایداری قرار دارند. در خصوص امکان تولید شکل دارویی DPI و به ویژه Canister اقدامات مربوطه در حال پیگیری است. با توجه به نقش سنتی شرکت داروسازی جابر ابن حیان در زمینه تولید آنتی‌بیوتیک موردنیاز کشور، این دسته از محصولات در پایپ‌لاین شرکت نقش بسزایی دارند و محصولاتی مانند دوریپنم، ارتاپنم، سفتازیدیم-آویباکتام و سفتارولین در حال ورود به فهرست رسمی دارویی کشور (IDL) هستند.

5- شرکت داروسازی جابر ابن حیان در حال حاضر با چه مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین نقدینگی، پرداخت مطالبات، تامین مواد اولیه و قیمت‌گذاری مواجه است؟

این شرکت با توجه به شرایط صنعت دارو، برای سرمایه در گردش و تامین نقدینگی موردنیاز برای ادامه فعالیت نیاز به برگشت به موقع نقدینگی از بیمارستان‌های سراسر کشور اعم از دولتی و خصوصی دارد و در صورت نیاز برای دریافت تسهیلات از شبکه‌های بانکی اقدام می‌کند. شایان ذکر است علاوه بر تامین مواد اولیه، باید هزینه‌های جاری از جمله پرداخت حقوق و دستمزد کارگران که مبلغ بالایی برخوردار است نیز تامین نقدینگی شود. لازم به ذکر است در میانه سال جاری، حذف ارز ترجیحی (4200 تومانی) شرکت‌های دارویی از جمله شرکت جابر ابن حیان را با چالش‌های زیادی روبرو کرد که این موجب افزایش بهای خرید مواد اولیه شد که در مقابل باعث افزایش بهای تمام شده تولید محصولات شده است و به نسبت این افزایش بالا، قیمت محصولات توسط سازمان غذا و دارو افزایشی نداشته است. لذا با توجه به نحوه فروش شرکت‌های دارویی به شرکت‌های پخش، وصول مطالبات در حداقل 6 ماه صورت می‌پذیرد و از طرفی با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و ندادن تسهیلات به موقع شرکت داروسازی جابر ابن حیان با کسری نقدینگی شدید مواجه شده است.

6- شرکت داروسازی جابر ابن حیان در حال حاضر چه تعداد نیروی انسانی دارد و چه اقداماتی برای ارتقای آموزش آنها انجام شده است؟

تعداد نیروی انسانی شرکت داروسازی جابرابن حیان در حال حاضر 605 نفر است و همواره برگزاری دوره‌های آموزشی داخلی و برون سازمانی در زمان‌های مختلف جز برنامه‌های آموزشی شرکت بوده است.

7- درباره وضعیت تولید اسپری‌های تنفسی در شرکت داروسازی جابر ابن حیان توضیح دهید. اینکه چه سهمی از بازار دارید و آیا محصولات جدیدی در این زمینه به بازار عرضه خواهید کرد؟

یکی از چالش‌هایی که در حوزه محصولات تنفسی گریبانگیر دو شرکت تولیدکننده اصلی اقلام اینهالر در سطح کشور شده است، تهیه و تامین گاز HFA مورد استفاده در این اقلام بود که با ابتکار این شرکت در تامین گاز HFA، نه تنها امکان تولید HDI در داروسازی جابر ابن حیان مهیا شد بلکه با نگاه کلان به تامین نیازهای دارویی کشور و جلوگیری از هرگونه کمبود، شرکت جابر ابن حیان در خصوص تامین گاز شرکت سینادارو و نیز اقدام و از این رهگذر نیازهای بیماران بدون در نظر گرفتن منافع اقتصادی و رقابت تجاری برطرف شده و مانع خروج بخش عمده‌ای از منابع ارزی از کشور شد. این شرکت با توان تولید ماهانه دستکم 600 هزار عدد از انواع این قلم محصولات در نیمه دوم سال جاری به نوعی در این زمینه پیشرو بوده است. همچنین در زمینه تولید نازال اسپری‌ها نیز رشد 68 درصدی تولید و فروش مبین این موضوع است.

8- درباره وضعیت تولید آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در شرکت داروسازی جابر ابن حیان توضیح دهید. اینکه امسال چه میزان تولید داشتید و برنامه تولید سال آینده چگونه است؟

بطورکلی وضعیت تولید سبد آنتی‌بیوتیک در سال 1401 با انحرافات زیادی از برنامه‌های تدوین شده در ابتدای سال بود که بخش عمده این اتفاق حاصل عدم دسترسی به موقع به تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه در بازار منطقه و عدم همکاری مناسب تامین‌کنندگان داخلی مواد موثره بوده است. با این حال این شرکت با راه‌اندازی مجدد خطوط تولید پنم‌های تزریقی توانست بخش عمده‌ای از اهداف ریالی تبیین شده را محقق و نیاز جدی بازار به این دسته از داروها را برطرف کند. ذکر این نکته ضروری است که در بودجه سال 1402 میزان تولید ویال‌های آنتی‌بیوتیک به لحاظ تعدادی بیش از 50 میلیون عدد در نظر گرفته شده است که این عدد افزایشی 4 برابری را نسبت به تولید سال 1401 نشان می‌دهد. این افزایش در خط سوسپانسیون‌ها معادل 3.2 برابر و در رده قرص و کپسول نیز 2.4 برابر خواهد بود. شایان ذکر است توجه ویژه به سبد آنتی‌بیوتیک که همانا رسالت اصلی این شرکت در تامین داروی کشور به لحاظ سنتی است، امکان فروش قابل توجهی برای این شرکت در سال آینده ایجاد خواهد کرد.

9- درباره وضعیت تولید مکمل‌ها در شرکت داروسازی جابر ابن حیان نیز توضیح بفرمایید. چه تعداد محصول در این زمینه دارید و برنامه عرضه محصولات جدید مکمل چیست؟

چالش عمده‌ای که شرکت‌های تولیدی در شرایط تورمی فعلی با آن مواجه هستند، بهای تمام شده بالا است که این شرکت با ورود به بازار مکمل‌ها در سال جاری توانسته است تا حدود زیادی در حوزه تعدیل بهای تمام شده و  حاشیه سود محصولات در مسیر موفقیت گام بردارد و با اضافه کردن حداقل 10 محصول جدید در این زمینه نیز پیشرو بوده است.

news source
https://daroovasalamat.ir/fa/doc/news/47021/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-9-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2
Average :  4.50 |  Submitted :  2

Tags

    6.1.7.0
    V6.1.7.0